A szociáldemokrata árnyékkormány olyan országot épít, amelyben minden polgár biztonságban érezheti magát, biztos lehet benne, hogy a Haza vigyáz rá. Ez nemcsak szociális biztonságot és a megélhetés biztonságát jelenti, hanem azt is, hogy mindenki biztonságban tudhassa saját magát, szeretteit, és kemény munkával szerzett vagyonát. Biztos lehessen benne, hogy az állam megvédi a bűnözéssel, a tűzzel, a természeti katasztrófákkal szemben.
Mi, szociáldemokraták az erős államban hiszünk. Olyan erős államban, ami hatékonyan védi meg az embereket, amely hatékonyan szünteti meg az igazságtalanságokat, hatékonyan készíti fel az országot a jövő környezeti és gazdasági veszélyeire, és hatékonyan védi meg az emberek biztonságát is. Csak egy erős állam teremthet biztonságot, és csak a biztonságban élő társadalom szabadulhat meg a félelemtől és lehet szabad.
Valljuk, hogy mindenkinek joga van félelem és kiszolgáltatottság nélkül élni. Ezért egyik legfőbb feladatunknak tartjuk a mindennapok biztonságának megteremtését az ország minden polgára számára társadalmi helyzetre, lakóhelyre való tekintet nélkül. Mert a biztonság nem lehet csupán a gazdagok és a politikai hatalmasságok kiváltsága! Ugyanúgy megilleti a külvárosi lakótelepek és a kis falvak lakóit, mint a jogi védelmet és a privát biztonsági szolgáltatásokat megfizetni képes, medencés villákban élőket.
Ma azonban éppen onnan hiányoznak a rendőrök, tűzoltók, ahol a legnagyobb szükség lenne rájuk, azaz a falvakból és a városok utcáiról. Javuló statisztikák ugyan vannak, a biztonságérzet azonban legfeljebb csak a tehetős városrészek lakóinak jut osztályrészül. A biztonságérzet annak ellenére nem javult, hogy papíron nőtt a rendőrség létszáma, és bővült az eszközparkja. Ez azonban leginkább csak a Készenléti Rendőrségen és a Terrorelhárítási Központon látszik, míg a lakosság napi problémáinak kezelésére hivatott helyi kapitányságokon kevésbé érzékelhető. Ráadásul elmaradt a rendőrség szervezeti modernizációja. A jelenlegi szervezet nagy erőket képes mozgósítani a hatalom utasításainak végrehajtására, azonban a mindennapok biztonságának megteremtésére már kevéssé alkalmas.
Az orbáni állammal szemben a mi elképzelésünk szerint a rendvédelmi szervek és a lakosság kapcsolata nem a félelmen alapszik, hanem a kölcsönös bizalmon és az együttműködésen. A rendvédelmi-fegyveres testületek nem lehetnek az autoriter hatalom meghosszabbított csápjai. Nem ellenünk, hanem értünk vannak. Az Orbán-kormányok elmúlt 13 évének egyik legnagyobb bűne, hogy visszaélt a hatalmával ezen a területen is és ezzel beláthatatlan károkat okozott. Minden, e területet érintő szakpolitikai elképzelésünkön túl ennek helyrehozása egyik fő feladatunk!
1. Közbiztonság mindenkinek
A közbiztonságot mint alapvető közszolgáltatást minden ember számára biztosítani kell, társadalmi helyzetre, lakóhelyre való tekintet nélkül, mert a biztonság nem lehet csupán a gazdagok és a politikai hatalmasságok kiváltsága!
a) A hétköznapok biztonsága
Azt akarjuk, hogy a rendőrök ne adminisztrációval foglalkozzanak, hanem a közrend, közbiztonság fenntartásával, a közösséget veszélyeztető bűncselekmények felszámolásával.
- Több, jól képzett rendőrt vezénylünk az utcákra. Így a magyar emberek biztonságban tudhatják magukat a ma még bűnügyileg fertőzött, az emberek által elkerült csomópontokban, aluljárókban, parkokban, közösségi vagy éppen közlekedési csomópontokban.
- Különös figyelmet fordítunk a nők és a gyermekek védelmére, a családon belüli erőszak visszaszorítására.
- A rendőrség alapvető feladatává tesszük a gyermekek sérelmére elkövetett erőszak, visszaélések, pedofil bűncselekmények megelőzését és könyörtelen üldözését az elkövető személyére tekintet nélkül. Ennek érdekében megerősítjük az ezzel foglalkozó rendőri egységeket, a rendőrség és más állami szervezetek együttműködését, hatékony áldozat- és bejelentővédelmi rendszert állítunk fel.
- Visszaszorítjuk az utcai drogfogyasztást és más közterületi bűncselekményeket, a gyerekeinket veszélyeztető drogkereskedést felszámoljuk!
- A rendőrség szabad kezet kap a korrupciós bűncselekmények felderítésére, a hatalmi visszaélések felszámolására. A közhatalom vagy éppen a nagy vagyon nagy felelősséget is jelent: elvárjuk a rendőrségtől, hogy azokkal szemben is a leghatározottabban lépjenek fel, akik ma a hatalom vagy a vagyon sáncai mögé bújva kerülik el a felelősségre vonást.
- Véget vetünk a közúti száguldozásnak, mások élete veszélyeztetésének.
b) Közösségi rendészet
Hiszünk benne, hogy egy európai demokráciában, amellyé hazánkat tenni szeretnénk, a hatékony rendőrségi feladatellátás egyik legfontosabb eszköze az ún. közösségi rendészeti modell megteremtése.
- A közösségi rendőrség működési modellként történő alkalmazása feltételezi a társadalmi kommunikációt, a helyi szervezetek (államigazgatási szervek, a települési önkormányzatok, polgárőrségek és civil szervezetek) bevonását a bűnmegelőzés és bűnüldözés feladatrendszerébe.
- Különösen fontos az önkormányzati rendészeti szervekkel és a polgárőrségekkel való együttműködés. A helyi rendőr információt ad és kap, a rendőrségi munka eredményei nyilvánosak, a közösség támogatásával eredményesebb lesz a fellépés a társadalmi normák megvédése során. E működés hosszú távon magával hozza a szervezeti kultúra kívánatos változását, a prevencióközpontú, emberközeli rendőrség képének kialakulását, ami növeli a lakosság rendőrségbe vetett bizalmát.
- Aktív és jobban kommunikáló rendőrséget hozunk létre. Tudjuk, ha bizalommal vannak a magyar emberek a rendőrség irányába, hatékonyabban is működnek együtt.
- Ahhoz, hogy ezeket a célokat elérjük, szükséges az újfajta ügyeleti, bejelentőrendszer kiépítése. Időben és térben is elérhető, segítséget nyújtó rendészeti szervezetet hozunk létre. Építünk az önkormányzati rendészetre, a polgárőrségre, az állampolgárok segítségére.
- A bizalom további erősítése érdekében a rendőrség működésével szembeni panaszok szakszerű és pártatlan kivizsgálására modernizált formában ismételten felállítjuk a Fidesz által megszüntetett Független Rendészeti Panasztestületet.
- A települések közbiztonságának fenntartásában a rendőrség mellett fontos szerepet játszanak az önkormányzati rendészeti szervek (közterület-felügyeletek, mezőőrségek), és a polgárok önkéntes szerveződései. Ezért segíteni fogjuk az önkormányzatokat a rendészeti szerveik fenntartásában és fejlesztésében, valamint szakmai támogatást biztosítunk számukra.
- A térfigyelő kamerarendszerek a közterületek rendje fenntartásának hatékony kiegészítő eszközei. Ezért e rendszerek kiépítése már 2010 előtt megkezdődött, és bővítésük azóta is folyamatos. Továbbra is fontosnak tartjuk a térfigyelő hálózat fejlesztését, ugyanakkor a közvetített képek nyomon követésének és kiértékelésének javítása mellett a polgárok alapvető jogainak védelmére is nagy hangsúlyt fogunk helyezni.
- A polgárőrségek részére megemelt keretet biztosítunk. Ezen források rendelkezésre bocsátásával átlátható és diszkriminációmentes támogatási rendszert alakítunk ki a rendőrséggel együttműködő polgárőr egyesületek szolgálatellátásának segítésére. A hatékonyabb feladatellátás érdekében a rájuk vonatkozó cégautóadót eltöröljük. A gépjárműparkot korszerűsítjük és új eszközök beszerzésével hatékony, korszerű technikai eszközparkkal rendelkező szervezetet hozunk létre. Növeljük a képzések számát, módszerét pedig modernizáljuk. Figyelembe vesszük önkéntes, áldozatos munkájukat és bevezetjük a polgárőrök jutalmazásának adómentességét.
c) Hatékony rendőrség
E célok elérésének alapfeltétele a rendvédelmi szervek korszerű felszerelése és megszervezése, valamint a személyi állomány felkészültségének és társadalmi megbecsülésének biztosítása. Ezért a rendőrség szervezetrendszerének és működési mechanizmusainak átfogó modernizációja szükséges.
- Ennek keretében felülvizsgáljuk a jelenlegi széttagolt rendőrségi szervezetrendszert, a rosszul meghatározott feladat- és hatásköröket, felszámoljuk a párhuzamosságokat.
- A rendőrség szervezetrendszerét az eddigi logikától eltérően alulról felfelé építkezve kell kialakítani. Az átalakítás célja, hogy a rendőrség az adott területet ismerő, és azért felelősséggel tartozó állománnyal az ország minden pontján jelen legyen, és szükség esetén gyors és hatékony segítséget tudjon nyújtani az erre rászoruló polgároknak.
- Hisszük, hogy a helyi közbiztonság alapja a területet jól ismerő, a közbizalmat kivívó körzeti megbízotti szolgálat. Ezért erősítjük a körzeti megbízotti szolgálatot az adott terület sajátosságait, bűnügyi fertőzöttségét figyelembe véve.
- Ahol ez indokolt, mobil rendőrőrsök felállításával biztosítjuk a rendőri jelenlétet. Szorosabb együttműködést alakítunk ki a helyi önkormányzatokkal.
- Olyan szolgálatszervezési rendet vezetünk be, ami a jelenlegivel szemben nem generál törvényszerűen nagy mennyiségű túlmunkaigényt, ami ma már teljesen szervezhetetlenné teszi a hivatásos állomány magánéletét. Fontos követelmény, hogy a körzeti megbízotti szolgálat állományát ne lehessen más feladatokra vezényelni, ide nem számítva a minősített időszakokat.
2. A határok védelme
A határok védelme, az ország területére az unión kívülről érkezők ellenőrzése kulcsfontosságú a Magyarország és az Európai Unió polgárainak védelme szempontjából. Ezen a területen az Orbán kormány kudarcot vallott. Ezerszámra bocsátották szabadon a magyar börtönökből az elítélt embercsempészeket, jelentős számban engedik át az országon Ausztriába és Szlovákiába ellenőrzés nélkül az ide érkezőket, képtelenek voltak hatékony határőrséget létrehozni.
Az Orbán-kormány a határőrizetet az ország minden részéből vezényelt rendőri és katonai állomány határon állomásoztatásával próbálja megoldani, illetve a mára egyértelműen kudarcba fulladt szerződéses határvadász ezredek felállításával. Ez a gyakorlat hosszú távon fenntarthatatlan, hiszen az ország belső területeitől vonja el az erőforrásokat úgy, hogy eközben a határrendészeti feladatok állandó, magas színvonalú ellátását sem képes biztosítani.
- Ezért az Országos Rendőr-főkapitányság alárendeltségében önálló Határőrséget hozunk létre, amelynek vezetője az országos rendőrfőkapitány egyik helyettese lesz. A Határőrséget a határszakaszokhoz igazodó szervezeti tagozódással fogjuk felállítani, és megfelelő létszámú, kifejezetten határrendészeti feladatokra felkészített saját állománnyal fog rendelkezni. A közvetlen határmenti szolgálatteljesítés mellett a Határőrség állományának feladata lesz a mélységi ellenőrzési feladatok ellátása is.
- Az Árnyékkormány szerint az Unió határainak védelme nemcsak a nemzeti állam feladata, hanem az Európai Unió közös kötelezettsége is. Ezért támogatjuk az uniós határvédelmi ügynökség, a FRONTEX szerepének növelését és teljes mértékben részesei leszünk az EU Integrált Határigazgatási Stratégiájának, hogy az uniós együttműködés is védje a magyar polgárok biztonságát. Magyarországnak, amely az Unió külső határait védi, jól szervezett határvédelmet kell létrehoznia, amely technikai, személyi és nemzetközi együttműködés egymásra épüléséből áll össze.
- Nem szabadon engedjük, hanem elfogjuk és megbüntetjük az embercsempészeket, letörjük a menekülő emberekből hasznot húzó szervezett bűnözést.
- Újjászervezzük és hatékonnyá tesszük az idegenrendészetet, sem letelepedési kötvénnyel, sem diplomatának álcázva, sem kémbankban, sem a zöldhatáron nem engedünk az országba jönni az orosz és más ügynököket, a bűnözőket vagy a terroristákat.
- A menekültpolitikát ismét a közös biztonsági és szakmai követelmények alapján alakítjuk ki és hajtjuk végre.
3. Tűzvédelem és polgári védelem
A tűzvédelem terén is első és legfontosabb célunk a hozzáférhetőség és a hatékonyság növelése, hiszen ezen a területen kiemelkedően fontos a gyors és szakszerű beavatkozás, és ebben nem lehet különbség egy vidéki kistelepülés és egy fővárosi kerület között.
Az Orbán-kormány tudatosan és módszeresen szétzúzta a korábban jól működő tűzoltóságot és polgári védelmet. Létrehozott egy gigantikus, túlbürokratizált, igen sok vezetővel működő szervezetet. A - már amúgy is erősen létszámhiányos - kivonuló tűzoltó alegységeknek értelmetlenül polgári védelmi feladatokat is el kell látniuk a kárhelyen. A polgári védelmi szakterületen tevékenykedő állomány tűzoltóvá átminősítésével és tűzoltó beosztásba helyezésével szinte teljesen megszűnt a hagyományos polgári védelmi tevékenység. A polgári védelmi szakmai területen a megmaradt régi szakemberek tudása az egyetlen polgári védelmi képző intézmény felszámolása/ellehetetlenítése eredményeként nem korszerűsíthető, az újonnan belépő munkatársak képzése nem valósítható meg. Ezen feladatokat a megyénként kötelezően létrehozott mentőszervezetek bevonásával és a civilek polgári védelmi szolgálatra történő beosztásával próbálják pótolni.
Az önkéntes (megszüntetett köztestületi) tűzoltóktól elvett működési területeken a tervezett nagyobb biztonság érdekében kialakítandó tűzoltó rajok csak részben kerültek megalakításra, így az átalakult önkormányzati (önkéntes) tűzoltóknak kvázi ugyanúgy kell településeiken beavatkozniuk.
A hazai speciális tűzoltó gépjárműgyártásra történő átállás kísérletének eredményeként az amúgy is koros gépjárműpark tovább idősödött, és a kormányváltás előtti megszokott szintű tűzoltótechnikai eszközök átadásának üteme megtorpant, lelassult. A beavatkozó állomány részére a védőeszközök beszerzését teljesen új alapokra helyezték, ezzel megszűnt a minőségi verseny és gyengébb minőségű védőeszközök kerültek beszerzésre az eddigi világszínvonalú ruhák helyett, amit a szakszervezetek is erősen kifogásoltak.
A polgári védelem eszközparkjának (szoftverek, radiológiai, biológiai vegyi felderítő- és mérőműszerek; egyéni bőr- és légzésvédő eszközök) fejlesztése elmarad a kor színvonalától, a polgári védelmi feladatok ellátását a megalakított mentőszervezetek már meglévő, sok esetben koros eszközeivel és felszereléseivel igyekeznek megoldani.
Visszaadjuk a Tűzoltóság becsületét és önállóságát.
- Célunk, hogy visszaállítsuk e nagy hagyományokkal rendelkező testület önállóságát és nevét, így a jelenlegi BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság helyett főigazgatói szinten különválasztjuk a tűzoltói és a polgári védelmi feladatokat, önálló Tűzoltóságot hozunk létre.
- A hatékony beavatkozás érdekében a reagálóképesség feltételeinek megteremtését, fejlesztését hajtjuk végre. Működőképes szervezeti struktúrát alakítunk ki, a vezetői státuszok csökkentése a beavatkozó állomány növelése mellett.
- A tűzoltási és polgári védelmi feladatkörök újbóli szétbontása mellett a tűzoltói és a polgári védelmi állománykategóriát is visszaállítjuk.
- Az ország tűzvédelmi helyzetének hatékony javítását a tűzoltórajok létszámának feltöltésével, további új tűzoltó szakalegységek létrehozásával, az állami finanszírozási rész növelésével kívánjuk elérni.
- Az önkormányzatokkal együttműködve megszervezzük a települési önkéntes tűzoltóegységeket.
- A tűzoltólaktanyák felújítással, újjáépítéssel történő korszerűsítése is kiemelten fontos eleme programunknak, amellyel a bevetési állomány részére mindenhol méltó és korszerű körülményeket biztosíthatunk, hiszen ne feledjük, ők életük egy jelentős részét ezekben a laktanyákban töltik.
- Visszaállítjuk a polgári védelmet és a hatékony állami tartalékgazdálkodást. A veszélyhelyzetkezelési tartalékkészletek újbóli kialakítása, árvízvédelmi, lakosságellátási, lakosságvédelmi készletek és eszközök, az ehhez szükséges logisztikai bázisok megteremtése mellett. A szervezeten belül létrehozzuk a stratégiai állami tartalékgazdálkodás szakterületét.
4. A Büntetés-végrehajtás korszerűsítése
A létszámhiány, a túlterheltség, a kiszolgáltatottság fokozottan érvényesül a büntetés-végrehajtási szervezetnél. Átfogó személyi és szervezeti reformot hajtunk végre. Kiemelt figyelmet fogunk fordítani a büntetés-végrehajtás személyi állománya rekreációjának biztosítására, tekintettel a zárt intézményekben történő szolgálatteljesítés okozta fokozott pszichés igénybevételre. E fokozott terhelést az illetményrendszer átalakítása során is számításba vesszük, és a közvetlenül a fogvatartottak felügyeletében és ellátásában résztvevők számára külön bv. pótlékot vezetünk be.
- Átfogó fejlesztési programot indítunk. A bv. intézetek többsége ugyanis nagyon elöregedett (jelentős részük több mint 100 éves), ezért az elégségesnek tekinthető infrastrukturális háttér megteremtése érdekében azok felújítása, korszerűsítése vagy helyettük új intézetek felépítése indokolt. Korszerű európai uniós normáknak megfelelő bv. intézeteket építünk, kialakításuk során a megváltozott biztonsági környezethez igazodunk.
- Mára elengedhetetlen a büntetés-végrehajtás szervezeti és strukturális átalakítása. Ez a terület az elmúlt évtizedben méltatlanul háttérbe szorult, kevés figyelmet kapott. A korszerűsítés, modernizálás jobbára a felsővezetői szinteket érintette, ahol korszerű, szép irodákat hoztak létre, a végrehajtói állomány munkakörnyezete viszont háttérbe szorult, itt mára sok esetben méltatlan körülmények uralkodnak.
- A büntetés-végrehajtási szervezet kormányzati irányításának felülvizsgálatát sem hagyjuk el. Ezért e területért a kormányzaton belül államtitkári szintű vezető és kifejezetten ezzel foglalkozó államtitkárság fog felelni, bármely minisztériumhoz is kerüljön a jövőben a büntetés-végrehajtás irányítása.
- Önellátó és önfenntartó büntetés-végrehajtási rendszer kialakítása a célunk. A fogvatartotti foglalkoztatásért felelős állami gazdasági társaságokat megerősítjük, önállóságukat teljesen helyreállítjuk a működés tekintetében.
- Teljeskörű fogvatartotti foglalkoztatást (munka, oktatás, iskolai képzés) hajtunk végre, az ehhez szükséges programot kidolgozzuk. Fontosnak tartjuk a büntetésüket letöltő és szabadulás előtt álló fogvatartottak reintegrációjának megerősítését, illetve teljes körű kidolgozását. Vissza kell vezetni azokat az embereket a társadalomba, akik több évig büntetésüket töltötték és ezáltal kiszakítva éltek a társadalomból. Amennyiben ezt nem tesszük meg, csak újratermeljük a börtönökbe visszatérő, a bűnbe visszaeső embereket.
5. Polgári nemzetbiztonsági szolgálatok
A nemzetbiztonsági szolgálatok valóban a nemzet, a magyar emberek biztonságát fogják szolgálni.
- A politikai megrendeléseket, a hatalomnak nem tetsző politikusok és újságírók elleni titkosszolgálati eszközökkel való visszaélést megszüntetjük. A korábbi jogsértéseket kivizsgáljuk, és a politikai felelősöket számonkérjük.
- Megteremtjük az ezen a területen dolgozó állomány egzisztenciális biztonságát, kiszámítható jövőt, stabil szakmai előmeneteli rendszert biztosítunk számukra.
- Újragondoljuk a nemzetbiztonsági feladatköröket és megvizsgáljuk azoknak a feladatoknak a visszaadását, amelyeket az Orbán-kormány az elmúlt évtizedben elvett tőlük.
- A hatékony feladatellátás érdekében ismét része lesz a magyar nemzetbiztonság az európai biztonságpolitikának, megbízható szakmai partnerek leszünk a nemzetközi palettán, hiszen ma ezen a téren is komolyan elszigetelődött Magyarország.
- Átlátható és számon kérhető irányítási és ellenőrzési rendszert alakítunk ki a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok felett.
6. Legyen hivatás a haza szolgálata!
A rendvédelmi terület gyökeres újragondolása révén méltó megbecsülést kívánunk biztosítani az összes testület állományának, ennek során pedig nagy hangsúlyt kívánunk fektetni a szociális gondoskodásra, a korszerű munkakörülmények biztosítására, a kiszámíthatóságra, magyarán arra, hogy ez a pálya újból egy vonzó és életre szóló hivatás legyen.
Csakis akkor tudjuk biztosítani az állam rendjét, és akkor tudjuk megteremteni a mindenki számára érezhető közbiztonságot, ha az ezen a területen dolgozó emberek méltó körülmények között, tisztességes bérért és legfőképpen kiszámítható módon gyakorolhatják hivatásukat.
A hivatásos állomány tagjai nap mint nap teszik a kötelességüket, esküjükben tett fogadalom alapján vállalják a veszélyt, ha kell, életük kockáztatásával is védik az embereket. Célunk, hogy visszaállítsuk az elmúlt évek alatt kiszolgáltatottá vált hivatásos és a rendvédelmi igazgatásban, valamint a tűzoltóságnál szolgálatot teljesítő állomány becsületét, megbecsültségét és hivatástudatát.
A Demokratikus Koalíció Árnyékkormánya elkötelezett abban, hogy a rendvédelmi pályát választók erkölcsileg és anyagilag is kiszámítható elismerésben és megbecsülésben részesüljenek.
Az új rendvédelmi életpálya deklarált célja a hivatásos állomány megtartása és különleges szolgálatuk megbecsülése.
Visszaadjuk a hivatás erkölcsi és anyagi megbecsülését, hogy ne csak szakma, hanem hivatás legyen a hazát szolgálni. A programmal vissza lehet állítani, hogy a pályaelhagyás helyett a fejlődés, a megbecsülés, a gyarapodás jellemezze a rendészeti pályát.
a) Rendvédelmi és tűzoltó életpályamodell
A rendőrök, a büntetés-végrehajtási szervezet állománya, a tűzoltók, a polgári védelmi szakemberek, a nemzetbiztonsági tisztek és tiszthelyettesek elhivatottságán és szakértelmén múlik, hogy a rendvédelmi szervek miként képesek megbirkózni a biztonságunkat fenyegető, folyamatosan változó kihívásokkal. Ezért a tisztességes szolgálatteljesítési körülmények, valamint a megfelelő anyagi és erkölcsi megbecsülés biztosítása nem csupán az államot terhelő kötelesség, hanem évtizedes adósságunk, valamint kritikus fontosságú társadalmi érdek. Motivált és megbecsült személyi állomány hiányában a rendvédelmi szervek fejlesztésére irányuló erőfeszítések teljesen hiábavalók. Mindez nem képzelhető el európai rendszerű illetményrendezés nélkül.
A területen az Orbán-kormány a legnagyobb adósságot a hivatásos állomány tagjai és a munkájukat segítő rendvédelmi igazgatási alkalmazottak megbecsülése tekintetében halmozta fel. A 2015-ben bevezetett rendvédelmi életpályamodell korántsem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ugyanis alkalmatlannak bizonyult arra, hogy megfelelő pályaképet adjon a hivatásos állománynak. A kormány mág csak kísérletet sem tett arra, hogy a megalkotott illetményrendszer lépést tartson az általános bérszínvonallal, és így biztosítsa a szolgálatellátás megfelelő egzisztenciális hátterét. A jelenlegi elavult szervezeti struktúra és merev bürokratikus működés mind a vezetőket, mind a beosztottakat gúzsba köti és kiszolgáltatottá teszi. A rendvédelmi szervek állományának tagjai az elégtelen létszám- és feladatelosztás következtében állandó túlszolgálatra kényszerülnek, családi és magánéletük mára szinte tervezhetetlenné vált. A kialakult helyzet súlyosságát jól mutatja a fluktuáció döbbenetes mértéke, ami a rendőrségtől, a nemzetbiztonsági szolgálatokon és a katasztrófavédelmi szerveken át a büntetés-végrehajtásig az egész rendvédelmi ágazat működésének stabilitását súlyosan rontja.
Ezért új életpályamodellt és ennek részeként illetményrendszert alakítunk ki.
- A rendvédelmi és tűzoltó életpályamodell pillérének tekintjük az oktatás-képzés megújítását, korszerű, a mai elvárásoknak megfelelően képzett állomány megalkotását.
- A rendészet területén a legsürgetőbb feladata személyi állomány egzisztenciális helyzetének és szolgálatellátási feltételeinek azonnali, radikális javítása. A jelenlegi illetményalap 2008 óta 38.650 Ft.
- Az illetményrendszert úgy alakítjuk zíki, hogy a jelenleginél jóval nagyobb mértékben ismerje el a veszélyes és megterhelő feladatokat ellátó állomány szolgálatát, és kövesse a bérszínvonal emelkedését.
- Végrehajtjuk ennek megnyugtató és méltó emelését, úgy, hogy garantáljuk a költségvetési törvényben szereplő rendvédelmi illetményalap megemelését. A szolgálati időpótlékra jogosultság 5 év korpótlékra jogosító szolgálati idő betöltésétől induljon.
- Megemeljük a cafetéria keretösszegét a szabályok módosításával úgy, hogy az összeget mind a hivatásos, szolgálati jogviszonyban álló állomány lakás-, illetve diákhitel-törlesztésre is felhasználhassa. A kiemelt területi pótlék, valamint a rendvédelmi ágazati pótlék mértékét felülvizsgáljuk.
- Az illetményrendszerrel szemben támasztott további követelmény, hogy ösztönözze a teljesítményt, a fejlődést, a testülethez való lojalitást, és méltányosan ellentételezze a hivatásos szolgálattal szükségszerűen együtt járó alapjogkorlátozásokat és munkajogi kötöttségeket.
- A szolgálati törvénynek biztosítania kell a szolgálatellátás stabilitását. Ennek érdekében egyoldalú döntésen alapuló más beosztásba helyezésre, áthelyezésre, szolgálati helytől vagy beosztástól eltérő szolgálatteljesítésre csak valóban indokolt szervezeti érdekből és a feltétlenül szükséges időtartamig kerülhet sor.
- Az életpályára vonatkozó szabályokat akként kell módosítani, hogy az állomány minden tagja számára ténylegesen nyitott legyen az előmenetel lehetősége az előre meghatározott objektív követelmények teljesítése révén. A vezetői beosztások betöltése kötelezően csak pályázat útján legyen lehetséges.A hivatásos állomány rendfokozatának tiszteletét, a szolgálati idővel, a szakmai végzettséggel és a beosztással történő összhangját vissza kell állítani.
b) A rendészeti igazgatásban dolgozók helyzetének rendezése
Az Orbán-kormány méltatlan helyzetbe hozta a rendészeti igazgatásban dolgozó magyar embereket. Ők a területen dolgozó állomány nagyjából negyedrészét teszik ki. Ők azok, akik semmilyen plusz jövedelmet nem kaptak az elmúlt időszakban. A RIASZ-osok és a munkavállalók általában a rendszer igazgatási hátterét adják, ők felelnek a pénzügyi, az informatikai és a technikusi feladatokért is. Bár fegyvert nem viselnek, rájuk is szigorú szabályok vonatkoznak, véleménynyilvánítási jogaikat is korlátozhatják. Mivel a rendvédelmi igazgatásban dolgozók tevékenysége sok esetben nem különül el teljesen a hivatásosoktól, előfordulhat az a helyzet, hogy ugyanabban az irodában dolgoznak, viszont egyiküknek rendezték a bérét, ráadásul korábban hathavi bérnek megfelelő fegyverpénzt is kapott, a másiknak pedig nem jutott semmi. A Kormány nem teremtette meg a fedezetet ezeknek az embereknek a bérfejlesztésére, az orbáni infláció pedig nehéz és kilátástalan helyzetbe sodorta őket.
Ezért a szakszervezetekkel egyeztetve átalakítjuk a rendészeti igazgatási alkalmazottak jogviszonyát, egyensúlyba hozzuk a feladatokat és az anyagi elismerést, a kötelezettséget és a jogokat. Kialakítjuk és rendezzük a RIASZ állományának bértábláját olyan módon, hogy az törvényben garantált módon, kiszámíthatóan kerüljön emelésre.
c) Szociális gondoskodás
Az ágazatban szolgálati feladatukat ellátó embereknek megteremtjük a szociális biztonságot.
- Ennek alapja a méltó lakhatás biztosítása, ezért rendészeti és tűzoltósági lakásprogramot indítunk. Ennek megteremtése során együttműködünk az önkormányzatokkal.
- Az önkormányzatokkal közösen a szükséges mennyiségű, jelenleg üres vagy lakhatatlan lakásokat felújítjuk, és bérbe adjuk a rendészeti és tűzoltó állomány munkatársainak. Figyelembe vesszük, a lakások kiadása az adott területen segítse az ott élők biztonságtudatának növelését. Továbbá kialakítunk egy olyan lakáscélú munkáltatóikölcsön-rendszert, amelynek összege garantált, amiért az Állam kezességet vállal. Bérlakásépítési programot kezdünk, és az állományt sújtó piaci kamat kiváltására államilag támogatott hitelkonstrukció megteremtését kezdeményezzük. Ennek keretében bevezetjük, hogy 15 év után, 5 évenkénti sávozással a tőke egy részét jóváírja az állam.
- A rendvédelmi és tűzoltósági dolgozók egészségének javítása érdekében ismét létrehozzuk az önálló egészségügyi ellátórendszert, együttműködve a honvédség ellátórendszerével. A megyei, súlyponti kórházakban a rendvédelmi dolgozók ellátása elsőbbséget kell, hogy élvezzen. Egyes egészségügyi ellátásokat térítésmentessé tesszük (fogorvosi, szemészeti ellátás, jogosítványhosszabbítás). Megvizsgáljuk a gyógyszertámogatás lehetőségét a rendvédelmi területen dolgozók számára.
- Bevezetjük a rekreációs szabadságot oly módon, hogy 25 éves szolgálati viszony után 5 évente 2 hónap pihenés – egészségi állapottól függően, lehetőleg gyógyászati intézményben - kerüljön bevezetésre az éves szabadságon felül. Bővítjük a kedvezményes üdülési lehetőségeket bel- és külföldön egyaránt.
- Megteremtjük a rendvédelmi egészségkárosodási járadék rendszerének felülvizsgálatát a meglévő tapasztalatok figyelembevételével. Az egészségügyi ellátórendszer szolgáltatásait kiterjesztjük a családtagokra.
- A hivatásos szolgálatban töltött életút elismeréseként egy új típusú szolgálati nyugdíjrendszert kell bevezetni, ami adómentes nyugdíjszerű ellátást és nyugdíjas státuszt biztosít. A szolgálati nyugdíjrendszer szerves része lesz a megújítandó hivatásos életpályának, és a korai nyugdíjba vonulás helyett a pályán maradásra fog ösztönözni. A jogosultság kizárólag a hivatásos szolgálatban eltöltött szolgálati időhöz fog kötődni, kizárva a kirívóan fiatal életkorban történő nyugdíjba vonulás lehetőségét, valamint biztosítva a szolgálati nyugdíjrendszer költségvetési finanszírozhatóságát és hosszú távú stabilitását.
- Anyagilag és erkölcsileg rehabilitáljuk a méltatlanul meghurcolt szolgálati nyugdíjasokat. A megbecsülést, a gondoskodást az időskorú nyugállományú személyekre is kiterjesztjük, akik több évtizedes becsületes szolgálat után kerültek nyugállományba. Részükre biztosítjuk a gyógyüdülők kedvezményes térítésű igénybevételének lehetőségét.
d) Partnerség a szakszervezetekkel
A rendészet és a tűzoltóság területén is helyre fogjuk állítani a szakszervezetek megnyirbált jogosítványait. Tekintettel arra, hogy a sztrájk ezen a területen csak rendkívül korlátozott mértékben képzelhető el, az ágazati érdekegyeztetés rendszerében kell garanciát adni az állomány érdekeinek érvényesítésére.
- A valódi érdekképviseleti funkció megerősítése érdekében a rendészeti terület jellegzetességére is figyelemmel törvényben kell biztosítani a szakszervezetek függetlenségét és vezetőik védelmét.
- A szakszervezeti jogokat törvényben garantáljuk. Megteremtjük a valós együttműködést a döntés-előkészítésbe történő bevonásukra vonatkozóan.
- A rendvédelmi területek sajátos függelmi helyzete miatt jelen helyzetben nincs lehetőség az ott dolgozókat ért, valós sérelmek látható, megnyugtató kezelésére. Ezért alapvető jogaik védelme érdekében létrehozzuk a rendészeti ombudsman intézményét.